Cum a ratat Steaua șansa de a deveni club european cu adevărat mare

Cum a ratat Steaua șansa de a deveni club european cu adevărat mare
  • Publicat:
  • Actualizat:

Steaua a avut o șansă imensă de a arăta ca o echipă mare din Europa. Între 2008 și 2011, departamentul de marketing al clubului a inițiat o serie de acțiuni care au pus clubul din Ghencea în rândul lumii. Al lumii adevărate din fotbal. Din păcate pentru roș-albaștri, tot ce s-a construit atunci, s-a demolat total în ultimii trei ani.

Steaua a avut între 2008 și 2011 un departament de marketing condus de Bobby Durbac, fiul regretatului rugbyst Răducu Durbac.

Iată ce reușise în acea perioadă echipa de marketing a clubului:

  • 1. Muzeul clubului. Fanii puteau face turul stadionului Ghencea și puteau vizita Muzeul, care încorpora toată istoria echipei de fotbal.
  • 2. Revista oficială a clubului – apărea inițial lunar și prezenta aspecte din viața echipei, interviuri, vedete, juniori de perspectivă.
  • 3. Realizarea de programe de meci. Fanii puteau afla ultimele noutăți, echipele probabile, clasament și știri.
  • 4. FCSB Kids – special pentru atragerea copiilor în club și către Academia de copii și juniori. Numai în prima săptămână de la demararea proiectului se înscriseseră 500 de copii!
  • 5. Zonă de joacă pentru copii în spatele caselor de bilete, cu saltele gonflabile – tot pentru fcsb kids.
  • 6. Rețeaua de merchandising (totalitatea tehnicilor și previziunilor necesare pentru a se vinde marfa potrivită la locul potrivit, în cantitățile potrivite, la timpul potrivit și la prețul potrivit) – cu două magazine, unul la stadion, unul în complexul comercial Unirea, dar și 20 de dealeri în țară care comercializau produsele clubului.
  • 7. Cartea de istorie a clubului – scrisă de jurnalistul Cătălin Oprișan.
  • 8. Chioșcurile de catering de pe stadionul Ghencea.
  • 9. Ticketing online prin resurse proprii – primul club din România care a avut așa ceva.
  • 10. Licențe cu bere, vin, biciclete, papetărie.

Tot în acea perioadă a fost înregistrat la OSIM de departamentul de marketing și numele fcsb, gândit ca sub-brand, pentru că se dorea crearea pe partea de merchandising a unei linii de produse office, cum au toate cluburile mari, care trebuia dezvoltată cu Bigotti, sponsor atunci la echipă. În jurul fcsb, s-au creat fcsb ticketing, fcsb catering, fcsb kids (când s-a făcut și mascota stelio). fcsb era un sub-brand, cum au și marile cluburi europene. Exemplu: mcfc (Manchester City FC).

Toate cele de mai sus aveau un mare scop: suporterii să se simtă bine când vin la stadion. Iar prin toate acestea să crească apartenența la brand.
O dată cu FCSB, la OSIM au mai fost înregistrate mascota stelio și sloganul „Trup și suflet pentru culori”, de care actuala conducere a clubului a uitat cu desăvârșire. Interesant este că sub-brandul FCSB ar putea deveni acum, după scandalul cu MapN, chiar numele echipei!

Principalii „artizani” ai demolării acestei munci de trei ani, care începuse să aibă rezultate deosebite pentru fani și pentru imaginea clubului, au fost patronul Gigi Becali și fostul manager al clubului Meme Stoica. În primul rând, în 2011, Becali a mutat echipa din Ghencea, pierzându-se astfel câteva elemente importante de imagine, muzeul clubului și magazinul clubului, dar a lăsat fără birouri și departamentul de Marketing, cel care realizase toată acea revoluție de imagine.

Apoi, Meme Stoica îi purta sâmbetele șefului de la Marketing, Bobby Durbac, care reușise să vândă drepturile de televizare ale meciurilor amicale la o sumă mai mare decât autointitulatul „cel mai bun manager din România”. Surse din cadrul clubului spun că Meme i-a și sugerat lui Gigi Becali că „ăștia de la marketing mai mult consumă decât produc„, iar patronal, ușor influențabil, ar fi decretat imediat: „Bine, mă, atunci dă-i afară!” Meme Stoica a fost chiar auzit în acea perioadă strigând pe holurile clubului: „Cine dracu” a făcut FCSB-ul ăsta? Un idiot!„.

Cert este că Bobby Durbac a fost demis în 2011, iar Steaua a rămas ușor-ușor fără proiectele de imagine gândite de acesta. Între timp, imaginea clubului s-a degradat tot mai mult, ajungându-se acum în acest punct, când echipa a pierdut marca în instanță.

„Ceea ce am gândit noi atunci era să ne apropiem cât mai mult de suporteri. Targetul a fost să ajungem la ce fac cluburile de afară, bineînțeles raportat la România, că multe de afară nu se pot face aici. Am încercat să facem clubul cât mai comercial posibil după modelele cluburilor mari din străinătate”
Bobby Durbac, fost șef al Departamentului de Marketing al Stelei
 

Florin CARAMAVROV / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Oana Roman a făcut o gafă colosală şi a fost taxată imediat: 'Se vede clar că e jeg'
Oana Roman a făcut o gafă colosală şi a fost taxată imediat: 'Se vede clar că e jeg'
Decizia luată de Tottenham în privința lui Radu Drăgușin
Decizia luată de Tottenham în privința lui Radu Drăgușin
Nimeni nu mai știe nimic de Riana. Cum a fost filmată înainte să dispară fără urmă
Nimeni nu mai știe nimic de Riana. Cum a fost filmată înainte să dispară fără urmă
Neil Lennon a ajuns la București! Prima reacție a noului antrenor de la Rapid
Neil Lennon a ajuns la București! Prima reacție a noului antrenor de la Rapid
Cel mai iubit CUPLU și-a spus ADIO! Apropiații lor sunt șocați: „Nu ar fi putut dura”
Cel mai iubit CUPLU și-a spus ADIO! Apropiații lor sunt șocați: „Nu ar fi putut dura”
Tavi Colen, dezvăluiri incendiare despre idila cu Gabriela Cristea. ”Îmi pare rău”
Tavi Colen, dezvăluiri incendiare despre idila cu Gabriela Cristea. ”Îmi pare rău”
BANCUL ZILEI: - Bulă, cocoșul tău de ce nu cântă dimineața? - Pentru că este cocoș modern, Ștrulă!
BANCUL ZILEI: - Bulă, cocoșul tău de ce nu cântă dimineața? - Pentru că este cocoș modern, Ștrulă!
ANIMAŢIE.
ANIMAŢIE. "Nu pot să vă spun ce am văzut, băiatul ardea". Trei prieteni, cursă nebună spre moarte. Soţia unuia dintre…
O PREDICȚIE extraordinară a lui EINSTEIN, tocmai a fost CONFIRMATĂ
O PREDICȚIE extraordinară a lui EINSTEIN, tocmai a fost CONFIRMATĂ
Fosta iubită a Prinţişorului Craiovei trăieşte clipe de senzaţie într-o vacanţă de lux: Pentru totdeauna îndrăgostită
Fosta iubită a Prinţişorului Craiovei trăieşte clipe de senzaţie într-o vacanţă de lux: Pentru totdeauna îndrăgostită
Celebrul cântăreț a aruncat bomba: ”Vreau un copil-clonă!”+ ”Am patru fete, culese de pe stradă!”
Celebrul cântăreț a aruncat bomba: ”Vreau un copil-clonă!”+ ”Am patru fete, culese de pe stradă!”
Se schimbă buletinele în România. Când se emit noile cărți de identitate
Se schimbă buletinele în România. Când se emit noile cărți de identitate
Breaking news despre Florin Piersic!
Breaking news despre Florin Piersic!
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Testul inedit ce-ți distruge computerul. Experimentul unui vlogger - VIDEO
Testul inedit ce-ți distruge computerul. Experimentul unui vlogger - VIDEO
Suspecții de serviciu în cazul morții bizare a lui Ebrahim Raisi, președintele Iranului
Suspecții de serviciu în cazul morții bizare a lui Ebrahim Raisi, președintele Iranului
Ciolacu e alături de Dinamo înaintea barajului cu Csikszereda: Construcţia noul stadion va avea avea un impact major asupra clubului
Ciolacu e alături de Dinamo înaintea barajului cu Csikszereda: Construcţia noul stadion va avea avea un impact major asupra clubului
Cele mai comune probleme la o cutie de viteze automată
Cele mai comune probleme la o cutie de viteze automată
Mesaje si felicitări de Sf. Constantin și Elena 2024 cu „La mulți ani”. Cele mai frumoase texte și imagini cu urări pentru 21 mai
Mesaje si felicitări de Sf. Constantin și Elena 2024 cu „La mulți ani”. Cele mai frumoase texte și imagini cu…
×